ערב ערב פסח, או יום לפני חג הפסח, הוא יום צום, שכולל היפטרות מכל לגימה אחרונה של חמץ והכנות לקראת הסדר. צום הביכורים (תענית בכורות) מתרחש בדרך כלל בימי פש, אך בעוד כמה שנים הוא היה מתרחש בשבת.
הזוהר קובע כי רבי שמעון בר יוחאי למד את התורה בפסח בזמן שאכל את סעודת השבת השלישית
ומשה הציג זאת לישראל. רן מסביר שלמרות שלושים יום לפני פשוואר, על המורה לענות על שאלות הקשורות לחוקי הפסח, עליו להתייחס לעניין זה, כמתואר בחוק התלמוד של ח'המט, תורתו של ח'דאבאד – הרבי מליובאוויטש. בתשובתם לרבני השול הסבירו שלמה יצחק ורבי יוסף מירושלים את מנהג מכירת חמץ וכי באופן אידיאלי יש לצרוך את החמץ בפועל בבית לפני פסח, אך לא לפני כן.
אסור להכין את יום טוב בשבת
אך במקרים מסוימים יש להכין ביצים, מאצ'ה ומצ'א אשירה. הלחמים מתעלמים מהעובדה שכאשר חוגגים את השבת בזמן שאסור לחמץ, צריך לאכול את הלכמות-משנה לפני הפש-חך. זה נלקח כסימן לכך שזהו היום הראשון בשבוע השני של חג הפסח, ולא השלישי, וכי אסור להתכונן ליום טוב בשבת.
כדי לקרוא עוד בנושא של הלכות פסח מומלץ לבדוק כאן: sederyom.co.il
כדי לקרוא עוד בנושא של הלכות פסח ומצוות פסח מומלץ להעיף מבט ב- sederyom.co.il
לפיכך, הלכת מינהג אינה נגד אכילת בשר צלוי בליל הפסח, אך אסור לאכול צ'וזר וניור, שכתוב בפסח. ביום טוב מחממים אותו ומעירים אותו, ואחריו אסור לחומץ, והבשר לא מובן ולא מתפרש כקורבן פשה.
חום חזרת לא יעבור, ולכן יש לכסות אותו ולהשמידו לפני שהוא נמצא ביום טוב ובשבת. אסור לטחון אותו בלילה מכיוון שהוא יהרוס אותו, מכיוון שהוא מכוסה בשכבה עבה של מלח העלולה לפגוע בעור.
אמנם אסור להכין שום דבר לקראת השבת ביום טוב
אך אין סדר ביום הראשון של השבוע במהלך מצגת המצות. מסיבה זו, יש להכין את כל הכנות הלילה, כולל ערכת השולחן, בלילה במידת האפשר, כדי להקל על תחילת הסדר מיד לאחר חזרתו משול לאחר רדת החשכה. אמנם עשויים להיות הכנות לסדר בשבת, אך כדאי גם להכין ולערוך שולחן מראש כדי למנוע המתנה ארוכה עד שיירד. אם נאסר עליכם להתכונן לשום דבר אחר מלבד ה- S או להכין אותו לפני YOM TOV, עליכם להכין את כל החלקים האחרים של שולחן הסדרס שלכם (כולל השולחנות, הכיסאות ופריטים אחרים הדרושים להגדרתו בצורה טובה ככל האפשר) בבוקר כדי למנוע עיכוב עד מוצאי (שבת).
כאשר יום טוב מתחיל אחרי השבת, שמתחילה במוצאי שבת, יש להיזהר לא להתכונן אליו בשבת. הסיבה היא שכאשר ראש השנה יהיה ביום ראשון, רבה של חושנה תהיה בשבת, ואנשים לא יוכלו להגשים את המינהג, לפטיש על ההושאנו של אראבו.
מצות של ביצי פסח ניתן לאכול בכל עת בין פסח לפסח על ידי חולים וקשישים שאינם יכולים לאכול מצה רגילה או שהתייעצו עם הרב שלהם
אפשר גם לאכול את מצת הביצה על פי עצתו של הרב הרב יוסף יצחק זלמן מחב"ד – הרבי מליובאוויטש והרב שלמה ישראל חכמות. חמץ מצה נאכלים ביום טוב, בראש השנה ובשבת, אך לא ביום הראשון והאחרון של חג הפסח.
אם אתה נמצא בארץ ישראל בפסח ומוכר את חומץ ברב בטורונטו
אתה לא מוכר. יש הלכה ידועה שקובעת שאם אף אחד לא מוצא את חמץ, צריך לשרוף אותה ביום טוב. אם הם מכוסים במוקצה, יש לשרוף אותם ביום הראשון של חג הפסח, ואם הם נאפים או אפויים, יש לכסות אותם ולשרוף אותם בראש השנה ובשבתות.
אם הארוחה שלך כבר כשרה בפסח, אתה יכול לעבור למקום רגיל ולאכול שם, אך עליך לאכול כשר בפסח ועם כלי פשש שם. תוכלו לקיים את המצווה של אכילת אוכל חם על ידי אכילת אוכל מבושל עם כלים לפסח או מאכל המשמש לשאר ימי חג הפסח.
ערוך השולחן מזהיר שאכילת אוכל חם בשבת
היא מצווה, אך יש להיזהר שלא לבשל חמץ עם אוכל שנדבק לסיר, אחרת לא ניתן יהיה לנקות אותו כראוי בפסח. עליכם לחפש אחר חמץ ביום חמישי, לשרוף אותו, לקרוא את קול חמירה ביום שישי בבוקר ולפתוח את תיבת המצה הנחוצה לכם ביום הראשון של יום טוב. אשכנזים מכינים את ארוחותיהם באכילת ביצים עם שוקיים ואינם צריכים לאכול ביצים ללא התאמה ביום שלפני חג הפסח או בשאר ימי החג.