החשיבות הרבה של בדיקת שווי דירה

בדיקת שווי דירה 

מי שחושב למכור את הנכס שלו, חייב לדעת את הערך הכספי המדויק שלו. ערך זה נקבע על פי פרמטרים רבים ולכן יש לבדוק זאת באופן מעמיק ולא לשלוף סכום מסוים כדרישת תשלום עבור הנכס כיוון שזה עשוי להיות סכום גבוה או נמוך מדי. אחת השיטות היא לבדוק את מחירי המכירה של נכסים דומים או זהים שממוקמים בסביבת מגורים זו, אך במקרים רבים הערכות השווי הללו אינן מדויקות ולכן המגמה היא לשכור את שירותיו של שמאי מקרקעין מוסמך, מקצועי ואמין אשר יבחן את מלוא המעטפת ויעביר דוח בדיקת שווי דירה שעל פיו הוא קובע את הערך הכספי שלה.

הסקירה של שמאי המקרקעין היא מאד מקצועית ולכן כאשר הלקוחות מקבלים את הערכת שווי דירה הם מופתעים, כיוון שהם חשבו לבקש סכום הרבה יותר נמוך והפערים הם משמעותיים מאד. אם המכירות של הנכסים של השכנים התרחשו לפני כמה חודשים או מעבר לכך, בזמן הזה היו תהפוכות רבות בתחום הנדל"ן. זו הסיבה שהמחירים האמירו באופן מהותי לאור העובדה שהתחלות הבנייה הן מינוריות ולכן ההיצע של דירות למכירה בשוק החופשי, הולך ומצטמצם משנה לשנה. 

קבלת דוח בדיקת שווי דירה 

שמאי מקרקעין סוקר קודם כול את הסביבה הגיאוגרפית, את שכונת המגורים וכותב אם מדובר באזור איכותי שיש בו ביקוש רב, מסגרות לימוד שנחשבות מעולות, או לחלופין בסביבה ברמה סוציואקונומית נמוכה ביותר.

לאחר מכן הוא סוקר את המבנה עצמו, כמה קומות, אם קיימת מעלית, קולטי שמש, מתי הוא נבנה, מצב התחזוקה שלו, אם המבנה מועמד להליך של פינוי בינוי הכולל הריסה שלו, או לפרויקט של תמ"א 38. בהמשך הדוח מספר הסוקר של בדיקת שווי דירה על הדירה עצמה. הגודל שלה במטר מרובע, קומה, כיווני אוויר, כמה חדרים, מידע על המטבח, המרפסת, חדרי האמבטיה, התשתיות, החלונות, הדלתות וכל נושא נוסף. 

התמונה הכללית של מצב הנכס 

בפירוט של מצב הנכס קיימים תיאורים מדויקים רבים וגם תמונות סטילס אשר אפשר באמצעותן להבין את הנראות של הבית על חדריו השונים. 

בדיקה של מכירות נכסים 

השלב הבא שמבצע שמאי מקרקעין הוא קבלת מידע של רשות המיסים על עסקאות מקרקעין שבוצעו לאחרונה בסביבת המגורים הזו. בכל עסקה יש מידע מפורט על הנכס שנמכר, גודלו, מועד המכירה והמחיר ששילם הקונה עבורו.

בסופו של התהליך וכדי לקבל תמונת מצב מעודכנת, השמאי מרכז את כל הנתונים שבחן החל בסקירה של המעטפת השכונתית, דרך נראותה של הדירה והשווי של הדירות שנמכרו בסביבה. הוא מעניק את המשקל הנכון לכל קטגוריה. 

דוח בדיקת שווי דירה קובע סכום סופי של הערך הכספי שלה ובעלי הנכס יכולים להציע את הדירה למכירה ולבקש את הסכום שעליו קיבלו המלצה. בדרך זו לא אחת המוכרים נהנים מסכום כספי גבוה הרבה יותר מהסכום שהם חשבו שיקבלו עבור הדירה. 

צילום:freepik